söndag 25 augusti 2013

Gubbfesten

Jag fick hem tidningen Aktiv Träning, det får alla som anmält sig till Göteborgsvarvet. Jag gillar ju träningstidningar, till och med sådana med riktigt tråkiga namn.


Men när jag satt där och bläddrade slogs jag av alla män. Män, män, män, överallt var det män.
Mitt bland alla män fanns dock en artikel om den snabbast ökande gruppen deltagare i Varvet. Det var kvinnorna, de unga kvinnorna.

Damerna stod för 34 procent av alla deltagare. Förra året anmälde sig 1656 fler personer än året innan. 1642 av dem var kvinnor (alltså nästan allihop).
Varvsgeneralen Bo Edsberger tror att det snart kommer att vara 50/50, och det är även mycket möjligt att kvinnorna kommer vara i majoritet om några år.

Åter till tidningen. Man är så himla van vid att det är snubbar på alla bilder (kvinnor kan tydligen identifiera sig med män, men män kan inte identifiera sig med kvinnor och bla bla bla) men när man börjar tänka på snedfördelningen är det svårt att sluta se den.

Precis som med många andra tidingar kan jag blir hjärtligt trött på att jag inte känner mig representerad. Många gånger är kvinnorna tröttsamt snygga och poserande på alla bilder, ni vet när de liksom låtsasspringer på stället och man ser att jeeez, sådär fräsch är jag inte ens när jag kommer ut ur duschen _efter_ träningen. Men då är tjejer åtminstone med på bilderna. Ska man verkligen vara glad för det lilla?

Jag bestämde mig för att räkna vilka som var med på bilderna i (annons-)tidningen som Varvet skickat till mig.
Jag började med att räkna kvinnor och män, rätt upp och ner. Vissa bilder var tagna långt ifrån, exepmelvis ett hav av löpare på Varvet, och då räknade jag inte den bilden alls.

Fördelningen blev 79 män och 22 kvinnor, det vill säga 78 procent och 22 preocent.
Räknade man med reklambilderna (var ju ganska många sådana) blev resultatet i procent nästan identiskt, 79 - 21.

Det var inte så dåligt som jag trodde, men jag tycker verkligen inte att det är några siffror att skryta med.

Eftersom min spontana upplevelse av tidningen var att den var väldigt mansdominerad kompletterade jag min statistik med att räkna bilder som visade endast var en man, eller endast en kvinna. Där föll några kvinnodominerande bilder bort, men tro mig, långt fler mansdominerade bilder föll bort.

Sifforna när jag räknade bilder som enbart visade en man eller en kvinna blev:
42 bilder på män, och 2 på kvinnor.
Behöver ju knappt ta det i procent med det blir 95,5 mansprocent mot 4,5 kvinnoprocent.

Skojardumedmig????? Nä, det gjorde du tydligen inte.



Räknade man med reklambilder som de här (ursäkta usel bildkvalitet):


Då blev det istället 58 män och 5 kvinnor. Lite "bättre" procentsatser, 92 procent och 8 procent. Extremt lite att hänga i granen.

Det är inte så konstigt att tidningen kändes mansdominerad. Jag tycker att det är så tråkigt, så omodernt, så hjärndött.
Jag tror inte att de som ligger bakom Aktiv Träning ville göra en tidning med en himla massa män, jag tror inte att de tänkte (aktivt) på det överhuvudtaget. Om de har gjort det är resultatet sorgligt.

Det är dessutom SÅ lätt fixat. Knö in några ladies bland alla genrebilder. Här är fyra exempel som lika gärna kunde ha bildsatts med en tjej. Eller så kan man även spexa till det och ha någon som inte är kritvit?


Som en person i just den deltagargrupp som ökar mest på gbgvarvet kan jag säga att denna tidning var en oinspirerande snoozefest. Oavsett vad redaktionerna möjligen kan ha brainstormat fram inför denna publikation var troligtvis inte ord som snoozefest, eller oinspirerande var med på den white boarden.


Något annat: Ikväll var det midnattsloppet. Perfekt löpväder, fluorescerande tröjor, coverband på lastbilsflak. Vad mer kan man önska sig?
Jag stod bredvid och hejade. Tån och jag är dock på gång. Optimismens vindar fläktar lite grann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar